ENS ASSEMBLEM A LES FORMIGUES?

• On 20 de novembre de 2020

La classe de les gegantes i els gegants de P5 us volem compartir, algunes de les moltes coses que hem après, del nostre Itinerari d’aprenentatge.

Un dia mentre jugàvem al pati, de sobte, una de les nostres companyes, ens va cridar fascinada,  per mostrar-nos el que havia trobat. Centenars de formigues alades sortint dels formiguers, ho heu vist alguna vegada? És un autèntic espectacle! Posteriorment vam saber, que  generalment succeeix un sol dia de l’any,  on mascles i femelles surten a fer el vol nupcial i un cop feta la còpula, els mascles moren i les femelles perden les ales,  per convertir-se en formigues reines.

Aquell dia al pati, ens vàrem fer moltes preguntes, però una ens va cridar especialment l’atenció:

LES FORMIGUES S’ASSEMBLEN A NOSALTRES?

Així va ser com vàrem donar títol al nostre itinerari i com va néixer la nostra enorme curiositat per començar a investigar-ho tot sobre aquest fabulós món, de petits grans insectes.

Per començar, vàrem creure una bona idea recollir mostres de formigues del pati i construir nosaltres mateixos un formiguer a l’aula. Així poder observar el comportament de les formigues més fàcilment. Mentrestant els alumnes des de casa intentaven aportar tota la informació possible. D’aquesta manera vàrem saber que hi ha tres tipus de formigues i es diferencien  entre elles per la forma: obreres, soldat i alades i per descomptat la Reina (inicialment és una alada), que mai es deixa veure, ja que la tenen ben protegida a l’espai més segur del formiguer i mai surt.

Del nostre formiguer vàrem poder observar, com ràpidament totes s’organitzen per començar a construir túnels i habitacions, ajudant-se les unes a les altres.  També que necessiten per alimentar-se i  sobreviure. Malauradament, no vàrem estar de sort i cap de les formigues alades que vàrem agafar del pati es va convertir en reina, per tant, com també hem descobert, una colònia de formigues mai pot sobreviure sense la seva reina.

En tot moment, la direcció de l’escola seguia els nostres descobriments amb entusiasme. I en veure que treballaven com formigues, van voler  regalar-nos per sorpresa, un formiguer de debò,  amb tota una colònia de formigues Masson, inclosa una formiga reina. No sabeu la il·lusió que ens va fer!

Amb aquesta nova oportunitat, dia rere dia, observàvem les formigues amb moltíssima atenció i compartíem les experiències i descobriments amb familiars i amics. Com ens hagués agradat que poguéssiu entrar a classe i viure-ho amb nosaltres en directe! Com que no va poder ser, vàrem trobar una solució. I molt espontàniament,  vàrem decidir convertir-nos en periodistes per un dia i fer un petit vídeo-resum,  com recull de la nostra apassionant aventura.

Estem molt contentes i contents amb el resultat i sabeu què?

La resposta a la nostra pregunta és, sí, ens assemblem a les formigues, nosaltres també ens cuidem i ens ajudem els uns als altres i també ens hem d’organitzar per poder conviure i aprendre millor.

Això va donar peu a valorar els nostres equips de Treball Cooperatiu i a fer créixer les ganes de continuar aprenent de manera no-competitiva.

A continuació us deixem l’enllaç al nostre vídeo-resum i un petit recull de fotos.

Ah! I totes les formigues segueixen vives amb nosaltres i la reina ha començat a pondre ous. Som una gran família!