UN HOTEL D’INSECTES A L’ESPAI D’EXPERIMENTACIÓ
- On 16 de març de 2020
Estimats lectors i estimades lectores,
Escrivim aquesta publicació per donar-vos a conèixer tot el procés de creació i implementació de l’hotel d’insectes a l’escola, que ha sigut possible gràcies al tàndem família – escola.
Amb la voluntat d’enriquir l’espai d’experimentació exterior amb més propostes i també amb l’objectiu de trobar un espai de cooperació i intercanvi d’idees entre escola i famílies, l’últim dissabte de novembre alguns mestres i algunes mestres de l’escola i membres de l’AFA vam realitzar una jornada de material i vam re-equipar l’espai. Entre altres novetats, vam crear l’estructura de l’hotel d’insectes.
Des de l’ambient de ciències, es va presentar als infants la nova iniciativa. Aquests ho van rebre amb molt d’entusiasme.
La primera fase, al gener, va consistir a compartir idees sobre què és un hotel d’insectes, què són els insectes i com beneficien l’ecosistema, per què és necessària la instal·lació d’hotels d’insectes, les característiques d’un hotel d’insectes, … A partir d’aquesta conversa, i tenint en compte les necessitats de cada insecte que volíem atraure, vam escriure en un paper el material que necessitàvem (totxanes, trossos d’escorça, branquetes de diferents mides, …). Els infants van compartir aquesta informació amb les seves famílies per tal de generar diàleg i demanar-los col·laboració per tal d’aconseguir tot el material.
Gràcies a la implicació i la predisposició de les famílies a acompanyar noves iniciatives, vam aconseguir amb escreix tot el material i vam iniciar la segona fase: introduir el material a cada espai, tenint en compte dos factors. D’una banda, no barrejar diferents tipus de materials en un mateix espai. D’altra banda, omplir tot l’espai disponible per tal que el material quedés fixat. En aquesta fase, també vam gaudir de l’ajuda d’algun membre de l’AFA, que va participar, en definitiva, en el dia a dia de l’escola.
Actualment, ens trobem en la fase d’observació i de recollida d’aquestes observacions. D’entrada, aquesta fase està força guiada per la mestra que dinamitza l’ambient per tal de fer un acompanyament i establir les bases sobre com observar amb la lupa i com emplenar la fitxa de recollida d’observacions (adaptada a cada curs). L’objectiu, però, és que amb el temps, els infants esdevinguin autònoms i puguin observar i emplenar la fitxa cada cop que els vingui de gust, les puguin guardar amb ordre en un espai, re-llegir les fitxes, comparar les observacions, fer hipòtesis, veure patrons, adonar-se de la rellevància de determinats factors en la presència d’insectes, ….
Si voleu seguir informats, esteu convidats i convidades a visitar-nos alguna tarda a l’espai d’experimentació!
Fins aviat!